Siirry pääsisältöön

KAAOS - Yhdessä koettua -projektissa oltiin Mukana!

KAAOS - Yhdessä koettua -projektissa oltiin Mukana!

Miltä satavuotias Suomi näyttää sijoitettujen lasten ja nuorten silmin? Tähän kysymykseen lähdettiin etsimään vastausta KAAOS -Yhdessä koettua -työpajaprojektissa kesällä ja syksyllä 2017. Työpajaprojektin tavoitteena oli tuoda nuorten tarinat näkyviksi, tukea identiteetin vahvistumista sekä mahdollistaa kohtaamisia ja yhdessä tekemistä nuorten kesken. Projektissa työllistettiin yksi kokemusasiantuntija osa-aikaiseen työpajaohjaajan tehtävään toteuttamaan ja dokumentoimaan yhteistä tekemistä yhdessä taiteen ja kulttuurin toimijoiden kanssa.  Projektin päätti syyskuussa Galleria Koomassa Oulussa järjestetty MUKANA!? -taidenäyttely, joka toi esille työskentelyprosessin, työpajojen upeat tuotokset sekä matkan varrella kohdattujen nuorten omaa taidetta. Näyttely oli osa Pesäpuu ry:n koordinoimaa Yhdessä Koettua - 100-vuotias Suomi sijoitettujen lasten ja nuorten silmin -tapahtumakokonaisuutta.

Projektin ja näyttelyn toteuttamiseen osallistuneista nuorista huokui ylpeys ja ilo omasta tekemisestä sekä oman taiteen esille saamisesta. Taidenäyttelyn teoksista koottu nettigalleria löytyy osoitteesta:https://yhdessakoettua.fi/2017/10/nettigalleria-mukana/

Projektin työpajaohjaaja Salla Hilden kertoo toiminnasta:

Kävimme lasten- ja nuortenkodeissa ideoimassa ja toteuttamassa taidepajoja. Ensimmäisissä ”Ideointipajoissa” nuoret saivat valita ryhmälleen mieluisen taiteilijan, jonka ohjaamana he pääsivät kokeilemaan haluamaansa taidemenetelmää. Nuoret valitsivat projektiin valokuvaaja Martu Väisäsen TunneKuva -menetelmän ja Oulun katutaide ry:n vetämän katutaidetyöskentelyn.
Ideointipajoissa nuoret myös maalasivat kiviin itselleen tärkeitä asioita. Osa kirjoitti itselleen merkityksellisiä sanoja ja voimalauseita. Kivet koottiin yhteen yhteisölliseksi taideteokseksi Mukana!? –taidenäyttelyyn. Myös taidenäyttelyn kävijöillä oli mahdollisuus jättää jälkensä teokseen maalaamalla oma ”voimakivensä”.

Pohjolakodin nuoret valitsivat taidemenetelmäkseen TunneKuvan. Ennen varsinaista valokuvaushetkeä TunneKuva -taidepajassa tutustuttiin omaan identiteettiin. Löydettiin itsestä ja kaverista uusia puolia, sekä mietittiin, millaisia toiveita ja ajatuksia valokuvaus herättää.  Seuraavalla kerralla nuoret pääsivät kameran taakse valokuvattavaksi.

Nuortenkoti Auroran nuoret ja Heinäsalmikodin lapset ja nuoret valitsivat taidemenetelmäkseen katutaiteen. Katutaidepajoissa saimme kuulla graffitien historiasta, sekä katutaiteen monimuotoisuudesta. Luonnostelimme ensimmäisenä päivänä kuvia paperille ja teimme tarroja. Toisena päivänä nuoret pääsivät kokeilemaan maalaamista oikeilla ”kannuilla” (spraymaaleilla).
Nuoret saivat itse päättää, tulevatko heidän teoksensa esille projektin päättäneeseen Mukana!? -taidenäyttelyyn. Jokainen lupasikin teoksensa muiden nähtäville.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Palava halu auttaa nuoria sai Vikin lähtemään mukaan Veturointi-toimintaan (Teksti Hanna Oikarinen)

Juuri mun ääntäni tarvitaan täällä

Wikipedia määrittelee kokemusasiantuntijan olevan henkilö, jolla on omakohtainen kokemus
sairaudesta, vammasta tai muusta vaikeasta elämäntilanteesta ja on käynyt
kokemusasiantuntijakoulutuksen. Keskustelua kentällä herättää tarvitseeko ollakseen
kokemusasiantuntija koulutusta ja ainakin itse kallistun enemmän sen puoleen ettei tarvitse olla.
Mutta koulutus voi olla hyvä ponnahduslauta ja mahdollisuus vielä pohtiakin onko valmis
toimimaan kokemusasiantuntijana ja minkälaisissa tehtävissä haluaa toimia. Itse olen kuitenkin
toiminut aika monta vuotta kokemusasiantuntijana ilman koulutusta ensin syömishäiriöasian
parissa ennen lastensuojelun kokemusasiantuntijuutta, mutta mikä omasta mielestäni koulutusta
tärkeämpää, on minulla ollut hyvä tukiverkosto yhdistyksen ihmisistä joiden kanssa olen voinut
jakaa fiiliksiäni ennen ja jälkeen puhumisen tai muun toiminnan. Kokemusasiantuntijan tehtäviä ovat mm. luentojen pitäminen, oppituntien alustus, vertaisryhmissä vierailu, ryhmien ohjaaminen,…